11.3.09

BN membantu sekolah agama rakyat

Saya ingin menulis tentang Sekolah Agama Rakyat. Ramai yang tidak tahu dan tidak sedar fakta ini. Perkara ini telah pun berjalan lebih kurang 3 tahun lepas. Di mana Kerajaan pimpinan BN dan UMNO melalui Kementerian Pendidikan telah menawarkan SAR menyertai Skim Sekolah Agama Bantuan Kerajaan. Atau ringkasnya SABK dan tawaran tersebut adalah tanpa syarat.

Sekolah Agama Rakyat pada masa tersebut di tahap yang amat daif. Dengan gaji guru antara 500-800 ringgit. Bangunan yang usang dan tiada kemudahan Makmal dan sebagainya.

Melalui SABK yang diilhamkan berasaskan Sekolah Bantuan Modal atau SBM, SAR telah berubah from zero to hero.

Bangunan baru dibina dan kemudahan pendidikan diperlengkapkan. Manakala guru-guru SAR di perjawatankan mengikut SPA berdasarkan kelulusan masing-masing. Mereka diberikan latihan mengajar dan semua fasilitas kelas satu sebagaimana sekolah kerajaan, malah lebih lagi. Juga dana khas makanan untuk pelajar berasrama dengan jumlah yang boleh mengenyangkan para pelajar. Justeru, pelajar Melayu yang belajar di SAR hanya membayar yuran yang terlalu nominal.

Segala kepayahan yang ditanggung dulu kini tidak lagi. SAR yang menjadi SABK semakin maju pendidikannya. Guru-guru SAR yang kini SABK adalah semuanya pegawai kerajaan. Mereka boleh masuk hospital kelas 1 dan segala kemudahan. Mereka mendapat latihan mengajar secara percuma. Mereka yang kini ada yang berkelulusan ijazah menikmati gaji DG41. Setelah jadi Guru SABK, senang mereka buat loan rumah, beli kereta dan sebagainya serta taraf hidup pun berubah! Kalau anda tak percaya tanyalah mereka yang di sana, samada gurunya ataupun pelajarnya.

Pembelaan Kerajaan BN UMNO amat besar kepada Sekolah Agama Rakyat yang tak termampu di laksanakan oleh Kerajaan PAS di Kelantan. Apabila Hishamuddin turun ke Kelantan memimpin tangan Nik Aziz, beliau bawa bersama pakej SABK tanpa syarat kepada kerajaan PAS Kelantan. Begitulah perjuangan UMNO kepada Melayu dan Islam. UMNO berjuang melampaui sempadan politik. Saya amat takjub dengan sikap UMNO yang terlaku terbuka demi perjuangan agama, bangsa dan negaranya. Syabas UMNO. Teruskan perjuangan suci ini.

Di petik dari perakbangkit.blogspot.com

No comments: